Alamat blog

Seronok jadi pembangkang (diperingkat Persekutuan) apabila boleh menyalahkan Kerajaan BN di atas kenaikan harga barangan, walaupun realitinya Krisis Makanan SeDunia itu wujud dan kenaikan harga minyak sedunia itu wujud.

Akan tetapi saya menyeru rakan seperjuanganku di Pakatan Rakyat harus mengakui bahawa krisis makanan sedunia dan kenaikan harga minyak sedunia adalah satu realiti.

Kalau Parti komponen BN Sabah Sarawak keluar dari BN dan menyertai Pakatan Rakyat, pening juga kepala otak untuk menyelesaikannya.

Kerajaan BN cuma bergantung dengan pegawai kerajaan untuk mengatasi masalah ini. Bukan ianya datang dari buah fikiran Shahrir Samad. Kalau Pakatan Rakyat memerintah, kita akan gunakan pegawai kerajaan yang sama.

Secara terbuka, Shahrir Samad mengatakan dia memerlukan penyelesaian.

Di mana penyelesaian Pakatan Rakyat? Adakah kita hanya tahu menyalahkan mereka?
Mungkin Ya. Mungkin tidak,

Mungkin di fikiran pembaca mempunyai idea yang tidak dapat dibaca oleh fikiran saya, mahupun fikiran pemimpin politik BN dan Pakatan Rakyat.

Penyeludupan barang bersubsidi juga realiti yang harus kita tangani. Nak harapkan kastam dan KPDN, mereka tidak terdaya. Akan tetapi Bagaimana pakatan rakyat nak membantu menyelesaikan masalah harta negara dibawak lari ke negara asing kalau tidak menganggap ia sebagai realiti?

Telah saya nyatakan beberapa kali dalam catatan terdahulu, Matawang Ringgit yang dibawah nilai adalah punca utama kenaikan harga barang. Selagi ini tidak diselesaikan, selagi itu Pakatan Rakyat boleh boleh salahkan BN.

Akan tetapi, sekiranya ringgit berada di paras yang sepatutnya pun, krisis Makanan Sedunia dan kenaikan harga minyak sedunia tetap juga wujud. Bezanya ialah kesannya mungkin tidak seteruk dengan apa yang kita rasai sekarang.

Rakyat negara maju menghadapi krisis ini dengan penuh bergaya.
Mengapa?

Sebenarnya yang menjadi isu ialah soal kemampuan, bukannya soal kenaikan.

Rakyat negara maju yang juga mengalami kenaikan harga gandum, beras dan minyak tidak begitu mempolitikkannya kerana mereka masih mampu.

Kalau harga minyak petrol RM 2.50 seliter, ianya tidak sampai 1 pound bagi penduduk Britain.
Peratus kenaikan berbanding pendapatan adalah sedikit bagi mereka.

Jadi apa penyelesaiannya?

Apungkan Ringgit?
Minyak 2 gred?

Adakalanya saya pernah terfikir untuk guna "kupon makanan" untuk diberikan secara percuma kepada warga negara Malaysia. Pekerja asing, pelancong asing tak dapat.

Tiap tiap tahun, rakyat Malaysia pergi ke pejabat pos, bawa Mykad untuk dapatkan kupon makanan.

sebagai contoh,
kupon makanan 5kg beras sebanyak 12 keping untuk setahun.
kupon makanan n kg minyak masak sebanyak n keping untuk setahun.
kupon makanan n kg gandung sebanyak n keping untuk setahun.


Kemudian kalau nak apungkan harga beras ikut harga semasa pun tak mengapa, kerana semua orang pasti dapat makanan.

Dari sudut lain, Kadar zakat fitrah pasti naik kerana ia mengikut harga makanan asasi semasa,
Siapa yang untung kalau bukan umat islam yang miskin.




Berpusing!!!!!!

3 komen

  1. Elhakim // 1 Mei 2008 pada 12:44 PTG  

    Yg Berhormat, TYT, Dr. elsebol,

    pssssstttttttttttttt......

    hang cuba nk telan balik kaa apa yang hang ludah.

    hehe..

  2. Hasbullah Pit // 1 Mei 2008 pada 3:37 PTG  

    Y.A.B El Hakim

    Boleh terangkan apa maksudmu?

  3. Tanpa Nama // 1 Mei 2008 pada 7:37 PTG  

    Bro sebol, maksud El Hakim tuh, orang melayu PAS/PKR perlu menjadi PAS sampai ke tua, hanya orang melayu UMNO saja yang boleh sokong UMNO dan UMNO sentiasa betul.Kalau didengar cakap El Hakim ini,sampai biler la nak ubah mentaliti orang melayu kita, silap-silap lepas ini orang melayu PAS dan UMNO kene sembahyang surau lain-lain ?


    El Hakim,pemimpin yang betul perlu disokong yang salah perlu dibangkang, tak kira kumpulan mana pemimpin itu..Apa yang bro sebol tu cakap adalah betul, bukan setakat ahli parlimen pakatan rakyat kena berkompromi membantu kerajaan, ahli parlimen kerajaan juga kena telus dan ikhlas memberikan maklumat yang tepat, barulah langkah penyelesaian dapat dicari dan dipersetujui bersama bukan sekadar mainan politik saja.