Alamat blog

"sicksand" bertanya

saya baru hendak menanyakan kenapa bank negara memberi jaminan sehingga 2010 duit pendeposit akan selamat?

1. kenapa bnm buat kenyataan sedemikian?
2. lepas tahun 2010 apa akan jadi?
3. lepas tahun 2010, adakah tiada bank lagi?
 Ezza bertanya

Apapun aku harap, duit aku selamat. Penat aku kerja datang pukul 8 balik pukul 7 malam kalau duit simpanan aku lesap. Ekonomi dunia merudum, meleset sana sini, pelabur lebih suka ambil pendekatan tunggu dan lihat, jadi haruskan aku yakin dengan simpanan dalam bank aku? Sudah tentu negara juga akan merasa tempiasnya bukan? Perlukan aku beli peti besi simpan duit dalam rumah bawah lantai papan sahaja?

Kalau diikutkan hati, senang sahaja saya menjawap.

"Entah."


Setakat yang saya faham, pendeposit dijamin sebanyak RM 60k untuk setiap akaun. Jaminan melalui PIDM.

Zaman kita kecil-kecil dulu, zaman simpan duit di "Pejabat Pos", ada tulis "DIJAMIN OLEH KERAJAAN", Saya tidak pasti samada Simpanan Al Wadiah BSN kini dijamin oleh kerajaan atau tidak. Kena tanya orang BSN atau Najib.

Kalau tidak salah saya, simpanan di Tabung Haji juga dijamin oleh kerajaan.

Simpanan di SSPN juga dikatakan ialah dijamin oleh kerajaan.(tertakluk kepada pindaan Akta 566)

Maksudnya 3 tempat itu, simpanan dijamin oleh kerajaan walaupun selepas 2010.

"Dijamin oleh kerajaan" itu apa maksudnya?
Mungkin banyak mana ringgit yang ada dalam itu, ia tidak akan berkurangan.

Akan tetapi kerajaan tidak menjamin nilainya (kuasa beli atau dinilai dengan emas) adalah sama atau lebih dari sekarang.

Kalau RM 20,000 nilai sebuah basikal pada 2020. Dengan duit yang dijamin ada itu, bolehlah beli basikal.




Berpusing!!!!!!

4 komen

  1. cencurut // 22 Oktober 2008 12:44 PTG  

    siapa yang jamin tue.... zaman sekarang nie... jamin mulut mana boleh pakai... jamin pakai duit la wei...

  2. tangansotong // 22 Oktober 2008 2:15 PTG  

    Kalau kerajaan dah jamin melalui PIDM, ok lah kot. Janganlah asyik nak hentam je semua yang kerajaan buat...

  3. am // 22 Oktober 2008 4:30 PTG  

    woi jangan ar cam tu.. 20k boleh beli beskal jer.. penat kumpul duit kwsp beb..

  4. cencurut // 22 Oktober 2008 4:34 PTG  

    PIDM pulak dijamin oleh siapa? Apa kata PIDM pun bungkus.... naya tue..