Alamat blog

Masih ingatkah lagi ketika krisis ekonomi 1998, banyak syarikat pembuat kenderaan telah dibaham oleh syarikat kenderaan Amerika.

Kali ini mereka bermasalah, tapi mahu dibailout pula. Mujur senat tidak luluskan.

Apa punya sistem, apabila kita orang lain susah, mereka baham yang susah, tetapi apabila mereka susah, mereka seolah-olah tidak rela dibaham oleh sesiapa.

Kalau GM atau Ford nak telungkup, biarkan.

Stok banyak tidak boleh dijual?
Apa salahnya kalau harga dikurangkan sehingga dibawah kos.




Berpusing!!!!!!

2 komen

  1. Tanpa Nama // 13 Disember 2008 pada 5:10 PTG  

    itu fitrah. yg cantiknya sistem diorg masih mampu buat keputusan against it.

    lain ler sistem di mana yang lemah baham yang gagah, yg kecik baham yg besar, bailout myself (practically). ini sistem lahabau.

    112413

  2. Tanpa Nama // 14 Disember 2008 pada 2:48 PG  

    Ha haha, ha haha, ha haha…

    Aduh la GM, Ford, Chrysler…..Kenapa la kamu ni bengap sangat?

    Tak sedar ke yang kamu tertinggal sesuatu?

    Kamu tak ada “Henri Paulson” & “Ben Bernanke” kamu dalam kerajaan AS tu. Kamu tak ada kroni dalam kerajaan. Sebab itu permintaan kamu kena “chait!!” sama itu Dewan Senat.

    Sekarang mana cukup sekadar pakai pelobi-pelobi khas…"Belajarlah" daripada Wall Street..

    Tapi, aku juga sedikit "bersimpati" denganmu… Wall Street senang-senang saja dapat bantuan berbiluyun-biliyun benayun dengan syarat-syarat yang membuatkan Sadik Sepakraga, Peguam Misai Hitler, Abdul Wahab, Abdul Wahib iri hati sama itu Wall Street (dibaca: mereka dikenakan syarat-syarat yang ringan sahaja/syarat-syarat yang tidak ada makna….dan juga tiada reformasi yang signifikan). Kamu? Hehehehe....

    Mereka minta 700 biliyun unta, mereka dapat. Kamu minta tak sampai pun 50 biliyun unta, kamu kena “chait!!”

    Duit (beserta syarat-syarat dan reformasi terhadap sektor kewangan) yang sepatutnya digunakan untuk membantu/meringankan beban pemilik-pemilik rumah supaya mendapatkan semula rumah mereka yang di tarik bank, tak kesampaian. Hutang masih wujud, malah bertambah. Sektor kewangan Amerika masih macam itu juga…..Business as usual… kata mereka. Dan eksekutif-eksekutif Wall Street akan menghadiahkan diri mereka bonus berkoyan-koyan atas “kerja keras mereka” membuat silap mata……dan silap mata ini masih menjadi pojaan hati Kongresssssssss.

    Entahlah, inilah donia…Cobaan….cobaan…

    Kalau kamu bertiga jatuh, 3 juta orang hilang pekerjaan……tapi Dewan Senat tak kisah…Cobaan…

    Ketiga-tiga syarikat kamu ada peluang, sumber & teknologi untuk ditukar/ditransformasi kepada sesuatu yang lebih bermanfaat seperti teknologi untuk pengangkutan awam, turbin untuk kincir angin……tapi Dewan Senat buat-buat tak kisah saja……Cobaan…

    Mereka lagi sayang kepada Wall Street sebab Wall Street pandai buat silap mata…..Kamu? Kamu setakat ada rumah yang bakal runtuh tak lama lagi…….Cobaan…

    Kongres AS berhipokrit….tapi ramai tak kisah…..Cobaan…

    Obama pun turut sama berhipokrit…..tapi ramai sudah kena santauannya……Cobaan…

    Eh berapa banyak cobaan daa….



    P/S: Maaf kalau komen ini agak “hishamuddinrais”. Serius saya berpendapat bahawa ini ialah balasan terhadap ketiga-tiga syarikat itu kerana sebelum ini menjual produk yang tak berkualiti, malah membawa banyak masalah & mudarat kepada rakyat Amerika sendiri.

    Kalau manusia yang memegang kuasa & amanah itu melupakan apa tanggungjawabnya, sistem politk walaubagaimana "unggul" pun boleh jadi tak relevan.

    http://www.counterpunch.org/hudson12082008.html

    http://www.counterpunch.org/weissman12032008.html

    http://www.counterpunch.org/lindorff12092008.html