Alamat blog

Fotani Darussalam

2/15/2008 01:56:00 PG | , , ,

Saudara rational thinker telah memperkatakan orang patani lebih suka mengganggap diri mereka siam....

Pada pandapat saudara bendol sebol , org di pattani itu melayu? kelakar nya, sbb bila ditanya, rata2 org2 pattani lagi sanggup mengakui diri sebagai orang siam.

Namun, setelah membaca sendiri tulisan orang patani yang memperjuangkan kemerdekaan banyak kali mereka mengatakan mereka melayu dan juga banyak kali mempersoalkan kenapa Negara Melayu tidak menolong mereka.

Petikan daripada Patani Merayu kepada Bangsa Sendiri:
Sekurang-kurang nya tidak menghalau orang-orang Patani saperti kambing liar.(Kenapa orang-orang Patani tidak dipanggil dengan nama Patani? Kenapa harus di panggil mereka dengan orang Selatan Thai? Atau orang Thai? Kami bukan orang Thai kami orang Patani. Orang Thai berugama Buddha!! Kami berugama Islam! Jangan menghina bangsa sendiri. Betul kami belum maju saperti Malaysia tapi sekurang-kurangnya kami tak rela Negara kami di jajah oleh bangsa lain.)



Petikan daripada PATANI OH PATANI KU:-

Orang-orang Melayu sebenarnya bangsa yang agak malang,kalau di banding kan dengan bangsa Arab. Orang-orang Arab walaupun mereka bodoh tapi menganggap masaalah Palestin adalah masaalah Arab.Mereka seluruh nya menghulurkan bantuan kapada orang-orang Palestin.Sekurang-kurang bantuan kebajikan.Walaupun sebahagian besar mereka di bawah telunjuk Amerika dan kuasa-kuasa barat tapi mereka tetap tidak tinggal kan Palestin. Tapi berlainan dengan bangsa Melayu. Sudahlah masing-masing Negara Melayu tidak mengaku mereka bangsa Melayu kecuali Brunei Darussalam. Mereka tidakpeka pada masaalah Patani.Mereka tidak menganggap masaalah Patani adalah masaalah Melayu.Sedang SEMUA bangsa lain di dunia tidak akan rela kaum mereka di tindas oleh orang-orang lain.
Tidakkah itu cukup untuk membuktikan mereka mengganggap diri mereka melayu?

Sila baca seterusnya di laman blog Patanikini




Berpusing!!!!!!

5 komen

  1. Azhar Ahmad // 15 Februari 2008 pada 9:24 PG  

    Wahhhhh sebol, semakin hari semakin aku jatuh cinta dengan kame... Erkkk dengan tulisan kamu (aku bukan ghey) yachh....

    Hummm, kan sudah disebut dalam Sejarah Melayu, orang melayu itu tinggal dari segenting kra, hingga ke kepulauan sunda.

    Cari-cari, di mana segenting kra itu....

  2. Hasbullah Pit // 15 Februari 2008 pada 9:48 PG  

    Itu petikan dari patanikini, bukan aku yang tulis.

  3. Acaii Jawe // 15 Februari 2008 pada 11:29 PG  

    huhu..sayangnye orang melayu..dari indonesia sampaila malaysia ni kita semua rumpun melayu..:) tetapi hubungun diplomatik yg kukuh antara negara kekadang menyebabkan kita takleh sesuka hati bertindak tanpa melibatkan pemerintah mereka..sygnya usaha tu tak dijalankan ebrsungguh2,huhu

  4. Tanpa Nama // 15 Februari 2008 pada 1:09 PTG  

    Should BN win in kelantan and teregganu ahaks.... vote here... http://malaysian-choice.blogspot.com/

  5. ibukumaladimalaysia // 15 Jun 2015 pada 3:58 PTG  

    IBU KUMALA DI BRUNEI SANGAT BERSYUKUR KEPADA ALLAH DAN SANGAT BERTERIMAKASIH BANYAK KEPADA KI DARMO,ATAS BANTUANNYA YANG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..WAKTU SAYA DIBERI TAU SAMA TEMAN KALAU ANKA YANG SAYA PASAN NAIK,SAYA HAMPIR PINSAN DAN TIDAK PERCAYA TAPI INI JUGA BENER2 KENYATAAN,,BERKAT BANTUAN AKI DARMO KINI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUANYA DAN RUMAH JUGA YAGA DILUNYA SEMPAT KUGADAIKAN DI KAMPUNG-KINI SAYA SUDAH MENEBUSNYA KEMBALI..SYUKUR ALHAMDULILLAH KINI KEHIDUPAN KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,,DAN JIKA ANDA INGIN ANKA JITU DAN BUKAN OBRAL JANJI YG SERING ANDA DAPATKAN SILAHKAN HUBUNGI AKI DARMO DI 082310142255 DIJAMIN INSYA ALLAH 100% PASTI TEMBUS-ATAU KTIK- http://penyairtogel.blogspot.com