Alamat blog

Teresa Kok, di dalam suratnya kepada DBKL mempersoalkan Papan Tanda Nama Jalan mempunyai tulisan Jawi:-


3) Kami tidak faham kemasukan tulisan Jawi dalam papan tanda jalan, padahal tulisan rasmi Bahasa Malaysia pada amalannya adalah tulisan Rumi.

Jawapan:
Bahasa Melayu adalah Bahasa Kebangsaan Malaysia termaktub dalam perlembagaan. Bahasa Melayu wujud dalam 2 bentuk tulisan iaitu Tulisan Rumi dan Jawi.

Sebagai bekas Ahli Parlimen yang memahami perlembagaan, sepatutnya dia mempersoalkan kenapa baru sekarang nak letakkan jawi, bukannya mempersoalkan kenapa ada jawi.

Iklan: Beras Padu




Berpusing!!!!!!

7 komen

  1. bora // 16 Februari 2008 1:30 PG  

    sebol,

    itu baru papan tanda nama jalan..
    kat kelantan ada ta ya sin kaf wau tau.. haha..
    refer entry: http://bora.blogdrive.com/archive/72.html

  2. Tanpa Nama // 22 Februari 2008 7:18 PG  

    Abis tu, kau ada pi komen kat blog Teresa Kok tuh? Ke takat sini je kau letak kau punya jawapan tuh?


    2009

  3. sebol // 22 Februari 2008 8:30 PG  

    @tanpanama

    Saya malas nak register.

  4. Tanpa Nama // 20 September 2008 9:47 PG  

    Malaysia bukan terdiri daripada hanya tiga kaum. Jadi kenapa perlu ditonjolkan setiap tulisan kaum itu. Bahasa Melayu kan hak seluruh rakyat negara ini dan bahasa yang merentasi kaum.
    Apa perlunya tulisan kaum imigran (asalnya). Tulisan Jawi warisan bangsa Melayu. budata Melayu memang sewajarnya dicitrakan di negara ini dan bukan citra asing.
    Apa guna berbangsa Malaysia kalau tidak berbahasa Melayu.

  5. Songkok Hitam // 23 September 2008 6:41 PTG  

    Agaknya apa hukuman yang sepatutnya dikenakan terhadap Si Celopar ni? Memang besar benar salahnya, menghina tulisan Jawi bermakna menghina orang Melayu. Bermakna juga menghina perlembagaan negara. Perlukah kita hina tulisan mereka pula. Atau perlunya kerajaan menetapkan (atas dasar rasmi) melarang menggunakan tulisan lain (selain tulisan berbahasa Melayu dalam tulisan rumi dan jawi) untuk tatapan awam di negara ini.

  6. Tanpa Nama // 25 September 2008 8:55 PTG  

    ISA-Majmuk-Muhibah.
    Dia yang kuat ISA (Ikut Suka Aku), senang-senang hina tulisan Jawi. Alasan kononnya masyarakat majmuk, sebenarnya timbulkan kecamuk. Alasan muhibah, sebenarnya gelabah dengan kebudayaan kebangsaan yang bercitra Melayu.
    Degil untuk terima kenyataan dan hakikat negara ini yang bercitrakan negara bangsa Malaysia, bukan citra negara 'rojak dan asing'. Sejak bila tulisan Cina dan Tamil diangkat menjadi bahasa dan tulisan rasmi di negara ini.

  7. Awang Kata // 16 Oktober 2008 10:58 PTG  

    Memanglah orang Cina tak faham tulisan jawi kalau asyik baca akhbar Cina dan tak peduli tulisan jawi.Masih kuat rupanya mereka ini berkiblatkan bahasa dan tulisan negara asal mereka.Elok kalau sekolah aliran Cina dihapuskan untuk memberi tumpuan kepada bahasa Melayu dan tulisan jawi yang lebih rasional dan nasional.