Alamat blog

Siapa Jatuhkan Indeks BSKL?

3/10/2008 09:04:00 PTG | , ,

Ketika sebelum pilihanraya, saya telah membuat ramalan berikut tentang Indeks Komposit BSKL:-

Kiriman asal oleh sebol View Post
aku rasa kalau BN tak dapat 2/3, saham akan jatuh, pasal kononnya negara tak stabil. lepas tu dia naik balik pasal rupanya malaysia tempat sesuai melabur

tapi nak shopping duit dah takde. spend untuk election.




Awal pagi tadi, Indeks dibuka rendah, ketika jam 10 pagi, indeks merosot -7.24 % .Jumlah dagangan ketika itu bernilai RM 688 juta.

Kusangkakan ia setakat begitu sahaja, ketika rehat tengah hari, dibuletin utama, menunjukkan nilai dagangan RM 1.9 bilion, tidak pasti berapa % kejatuhan indeks ketika itu.

Setelah terbongkang akibat demam, saya dapati "Penampan Kejatuhan" telah digunakan dan bursa ditutup jam 2:58 pm.

Untuk pengetahuan, bursa akan automatik ditutup jika indeks turun 10% dalam hari yang sama. Setelah diperhatikan semula, indeks jatuh sehingga ke paras 1,166.32 dan nilai dagangan adalah RM 2.47 bilion.

Adakah pelabur runcit begitu takut dengan Kejatuhan pembangkang? Adakah pelabur asing dari negara yang biasa dengan demokrasi takut dengan pembangkan?

Memang ramalanku dia akan jatuh, tapi tidaklah sehingga 10%.

Pakar Pelaburan yang suka merusuh, telah merungkaikan teori kejatuhan berpunca dari pelabur sindiket yang sengaja cuba menampakkan seolah-olah "pelabur takut":-

Dari maklumat yang saya terima, para pelabur runcit tiada masalah akan peralihan kuasa ini namun terdapat petunjuk bahawa kejatuhan ini disebabkan oleh penjualan besar-besaran oleh pelabur besar dan pelabur sindiket (syndicate investor) seperti Synergy Drive, KWSP, KWAP, Tabung Haji dan Permodalan Nasional Berhad (PNB).

Pelabur sindiket tempatan inilah yang menjadi punca kejatuhan lebih 100 mata hari ini dimana dari maklumat yang saya dapati adanya arahan dari Menteri Kewangan supaya penjualan besar-besaran ini dilakukan.


Agak mustahil bagi pelabur runcit tempatan dan pelabur asing untuk takut akan kerajaan negeri barisan alternatif, kerana Bekas Pengerusi PNB telah dilantik menjadi Menteri Besar.

Sementara itu Pakdi, blogger/pelabur tersohor, juga turut mempersoalkan
"Who dump the market?"










Berpusing!!!!!!

1 komen

  1. Azhar Ahmad // 11 Mac 2008 7:41 PTG  

    Takpe sebol. Bagi saya sekarang masa tak stabil.... InsyaAllah 2 3 minggu lagi hokey lahhh