Alamat blog

Hari ini ada 2 catatan menarik tentang subsidi.

Catatan Bukan Subsidi tapi tanggungjawab agak mengelirukan jika "subsidi" itu dianggap sebagai hadiah. Walaupun Subsidi bagi saya bukanlah "hadiah" akan tetapi mekanisme mengurangkan harga sesuatu barang dengan pembiayaan kos oleh pihak tertentu.

Walaupun penyokong BN, sering menceritakan kononnya banyak subsidi dikeluarkan untuk menurunkan harga, tidak perlulah tafsir ia sebagai hadiah daripada kerajaan BN, kerana wang yang digunakan untuk mengsubsidikan sesuatu barangan itu adalah wang rakyat.

Saya pun tak faham mengapa mereka sering memperkatakan betapa banyaknya subsidi seolah-olah subsidi itu datangnya dari duit poket mereka.

Rakyat tidak perlu tertipu dengan satu kaedah yang kelihatan sebagai "hadiah" dari mereka.

Walaubagaimanapun, rakyat di Malaysia terutama sekali berpendapatan rendah, begitu perit untuk menunggu "hujung bulan".
Subsidi boleh dijadikan langkah pendek yang sesuai.

Akan tetapi sampai bila perlu menggunakan mekanisme subsidi untuk mengurangkan harga?

Low Yih Feng dalam suratnya ke Malaysiakini mengatakan ianya hanya penyembunyian kepada hakikat inflasi. Indeks harga pengguna yang dikira daripada beberapa barangan, tentulah tidak lain, kalau beberapa barangan itu disubsidikan supaya barangan dalam senarai itu lebih murah berbanding harga sebenar.

Sampai bila nak subsidikan supaya harganya rendah. Apabila harga barangan rendah berbanding harga asal, pengguna tidak nampak ianya ada unsur subsidi pada barangan tersebut.

Rakyat yang perihatin akan menjimatkan pembelian/penggunaan barangan bersubsidi. Bukan semua orang tahu, ada unsur subsidi pada barangan tertentu, dan tidak perlukan membeli seolah-olah keseluruhan kos barangan itu dibayar menggunakan duit sendiri. Tak perlulah mendabik dada
"Aku orang kaya, suka hati akulah, berapa banyak aku nak beli, bukan duit kau"

Hakikatnya, dalam setiap liter minyak petrol yang orang kaya jolikan itu ada duit rakyat di dalamnya.

Bukan duit kerajaan BN, tapi duit rakyat.

Amatlah tidak adil kalau golongan kaya, membazirkan subsidi duit rakyat itu kerana mengganggap keseluruhan kos itu dibayar olehnya.

Subsidi untuk menurunkan harga barangan sebenarnya tidak menguntungkan golongan miskin, akan tetapi golongan miskin yang lebih sengsara kalau tiada subsidi.

Formula subsidi untuk turunkan harga barang tidak boleh bertahan lama dan ianya tidak adil.
Jadi, untuk setiap barangan bersubsidi, perlu ada alternatif barangan tanpa subsidi, supaya kalau orang kaya nak bazirkan duitnya, ia tidak melibatkan wang rakyat.

Low Yih Feng mencadangkan supaya meniru langkah australia supaya kadar faedah dinaikkan supaya nilai wang dinaikkan.

Di Malaysia, nilai matawang adalah tambatan kepada beberapa matawang, mungkin ianya tidak sesuai untuk negara kita.

Rakyat Malaysia yang suka berhutang, mesti tidak mahukan kadar faedah dinaikkan.

Low Yih Feng mengatakan bahawa langkah subsidi adalah popular bagi parti politik di Malaysia dan ianya paling disukai rakyat.

And political parties seem keen to give out such subsidies, since it is an extremely easy way (don't actually have to use their brains), and the rakyat rejoices.

Such subsidies aren't countering inflation. They are just hiding the inflation. The rakyat still pays (and pays even more) for the items. And precious cash that should go towards healthcare, education, defence, development etc. are all wasted in tricking everyone into believing that all is good.

And how long will this go on for? Prices are always going to rise over the long term. Does the government just keep providing more and more subsidies until the treasury is dry?


Buat masa ini pembendaharaan negara masih belum kering kerana tahun demi tahun pendapatan daripada sawit , getah dan petroleum bertambah.

Saya pun hairan, tak kiralah BN atau Pakatan Rakyat, semuanya seolah-olah pro kepada pengsubsidian.

Saya tidak nafikan, langkah pendek untuk mengatasi masalah poket rakyat ialah dengan mengsubsidikan harga.

Mahu tidak mahu, langkah jangka pendek ialah teruskan subsidi.

Kupon makanan?





Berpusing!!!!!!

3 komen

  1. saiful anwar // 15 Mei 2008 pada 10:27 PTG  

    salam..

    Selain itu kerana menularnya gejala rasuah telah menyebabkan rakyat sengsara. Sebagaimana telah terjadi pada Umno dan Pas di Kelantan.

    Selagi rasuah itu tak disematkan dalam hati sebagai satu dosa besar dan virus yang membawa maut selagi tiu pemimpin-pemimpin yang berkepentingan peribadi akan terus menerus menipu rakyat demi kelangsungan hidup mereka.

    salawat & Takbir!!

  2. Tanpa Nama // 16 Mei 2008 pada 10:55 PTG  

    salam,

    Saya setuju 100% dengan Low Yih Feng, subsidi secara membabi-buta hanyalah respon yang 'artificial' terhadap suasana ekonomi dunia. Dalam keadaan ekonomi yang sedang bergerak ke arah kemelesetan, memang sepatutnya dinaikkan kadar faedah dan pusingan ekonomi akan melalui fasa 'pembersihan' seperti mana yang berlaku pada lewat tahun 90an. Sakit memang sakit, tapi keadaan ekonomi yang agak 'ok' pada saat ini, pada pendapat saya adalah 'artificial' semata-mata.

    Memang benar apa yang Sebol nyatakan, bukan orang kaya Malaysia sahaja yang untung. Orang-orang negeri jiran seperti Singapura pun untung tak terhingga kalau membeli belah barang-barang keperluan (beras, gula, ikan, petrol dll) di Malaysia.

    Geram. Tapi kalau setakat idea berlegar sahaja dikalangan yang berkesedaran kurang gunanya. Perlu dibawa ke parlimen. Betul juga kata Sebol, rakyat sikit-sikit (baik PR atau BN) dikaitkan kenaikan harga dengan subsidi. Padahal punca kepada kenaikan harga adalah 'multi-factorial'. Ketidakcekapan dasar pentadbiran (e.g. mengabaikan sektor pertanian etc) , monopoli (e.g. bernas, telekom), rasuah berleluasa (contract diberikan secara direct nego) dan sebagainya.

    Pendapat peribadi, kena main politik skit (..liciknya aku :-) )Rasanya kalau polisi baru ada terma-terma seperti 'diskaun', subsidi (macam kupon subsidi) rakyat mungkin boleh terima lagi.

    Akhir kata, berilah sokongan anda terhadap kupon subsidi!

    lagi tentang kupon subsidi:

    http://sebolku.blogspot.com/2008/05/masih-untungkah-sektor-perlancongan.html

    sorry yea Sebol buat macam blog sendiri lak :0

  3. Hasbullah Pit // 16 Mei 2008 pada 11:56 PTG  

    "Low Yih Feng" tak tahu agaknya pendapatnya dihargai di sini.

    Saya rasa elok diselaraskan istilah , drpd kupon makanan, kepada "kupon subsidi" yang lebih menyeluruh.

    Tanggungjawap kerajaan ialah menyenangkan rakyat, tidak semestinya dengan cara menyembunyikan inflasi dengan menurunkan harga barangan tertentu.