Alamat blog

Banyak berita sebelum ini menunjukkan seolah-olah mencampuri urusan Malaysia. Namun ianya hanya sekadar ulasan-ulasan yang terbit daripada mulut ahli politik.

Kita apa kurangnya, Apabila berlaku krisis subprima di Amerika, ramai yang memberi komen, yang pro dinar akan keluar hujah dinarnya. dan macam-macam lagi. Hatta pemimpin atasan negara pun ada bercakap tentang masalah ekonomi Amerika.

Apa bezanya?
Tidakkah kita mencampuri hal ehwal negara orang?

Amerika sudah biasa menerima komen dari negara luar, akan tetapi Malaysia, apabila mendapat ulasan dari negara luar, terus bersilat "Jangan campuri hal urusan negaraku".

Kalau nak jadi negara maju, perlulah bersedia menerima komen2 pemimpin negara luar.




Berpusing!!!!!!

6 komen

  1. Tanpa Nama // 29 September 2008 1:53 PG  

    Dah mmg perangai melayu. kalau sebangsa buat hal pejam sebelah mata tp kalau bangsa lain mula la bersilat. pedahal sblm ni pekak badak cthnya tulisan jawi.

    satu lagi mulut pon riuh tp dok jauh2 tunggu org lain kedepan. sekali org bwk keluar golok/parang/besi dsb dia dah lari "bercelabok".

    11413

  2. Zubli Zainordin // 29 September 2008 2:09 PG  

    Hasbullah Pit,

    Saya kira...

    Amerika campur urusan negara kita. Kitapun apa kurangnya campur jugak urusan negara lain.

    Saya kira...

    Campur

    Okay.

    Dibuatnya Amerika darab urusan negara kita, tak ke jadi Republic Banana negara kita ini?

  3. Jed Yoong // 29 September 2008 5:45 PG  

    Hi Hasbullah

    I think media comments are ok.
    But summoning our ambassadors to the State Department for an "explanation"?
    We dun need to explain.
    If the US may comment all the want as part of freedom of speech. But they have no jurisdiction over our affairs.
    Anyway, at the rate things are, our politicians are so corrupt they can prob be "influenced" by the highest bidder. Therein lies the greatest danger.
    As a small nation, we too must form alliances.
    Yet, our leaders must have our best interests in mind, if not at heart.
    I dun see how US campur tangan would be bad if it cleans up the judiciary...
    But I'll stop short of saying that we need to be "liberated".
    We are rather free in Malaysia. But things are a bit harder for non-bumis.

  4. Tanpa Nama // 29 September 2008 8:29 PTG  

    Teluk guantanamo penjarakan terrorist.

    Kem ISA penjarakan ahli politik,bloggers dan termasuk terrorist.

  5. Zubli Zainordin // 30 September 2008 12:22 PG  

    Alahai, Hasbullah Pit,

    Sudah Lah Amarica campo urusan negaro kito, ni capo lak curi pasir kat Selangor neh?

    Lamo-lamo roboh lak, rumah kami kek nogori ini.

    Ambik selori duo tak po Lah, inin sampai 20 juta lori. Habeh Lah pasir kek Selangor ni, dak ado lai dah.

    Tingga cengkorang yo.

    Berito baik untuk den.

    http://atotalblog.wordpress.com/2008/09/30/if-pak-lah-scrap-off-the-quota-system-then-can-20-umno-leaders-contest-for-umno-president/

    Aden akan umum 3 saat selopeh Pak Lah, aden bertanding Presiden UMNO.

    Sistem kuota tak do dah. Aden dah dapek 1, dapek satu lai, oke ler tu...

    Masalah den satu yo, tak tahu katolaluan Admin Ali.

  6. ikram // 1 Oktober 2008 3:22 PTG  

    Jed: AAB could reciprocate the American gesture by summoning the US ambassador to Wisma Putra. Then, explanation on various issues (e.g bailout plan, guantanamao prisoners, etc) can be asked from the ambassadors. Only if AAB bothers..