Alamat blog

Sebelum membaca apa yang ditulis ini, anda perlu baca 2 pandangan berunsur islam tentang krisis Ekonomi amerika, dan satu pandangan sosialis.

 
 
 
 
Apabila catatan Hishamudin Rais disiarkan di Tranungkite, maka bersilatlah pengunjungnya mengatakan jangan terapkan ideologi sosialis.

Apa yang berlaku pada krisis di Amerika, sosialis atau kapitalis, ianya hampir tiada beza.
Kapitalis bail out kepada syarikat, sosialis bail out pada rakyat?

Tetap bail out.

Hishamuddin,

Sistem Islam tetap yang terbaik. Usah nak kempen kat sini.
 
samada sosialis ataupun kapitalis....tiada sistem ekonomi yang lebih baik melainkan sistem ekonomi islam


sistem kapitalis(kalau tak silap) berasal dari amerika sedangkan sistem ekonomi sosialis berasal dari komunis.....
 
sistem ekonomi Islam dah ada tak mau ikut
nak ikut kapitalis juga
tunggu dan lihat balasan Allah
terima ajer lah
susah sangat ke nak ikut Islam....
Lantak lah kau labu.......
sendiri mau pikir le

Apabila berlakunya krisis sebegini, sepatutnya Ahli Politik Islamlah yang mula-mula menerangkan kepada dunia, bahawa sistem ekonomi Islam dapat mengelakkan krisis itu dari berlaku.

Akan tetapi perkara sebegitu tidak berlaku.

Tak ada guna salahkan kapitalis dan cadangkan supaya guna sistem ekonomi Islam tanpa terangkan bagaimana sistem muamalat boleh mengelakkan krisis dari berlaku.

Penerangan Ustaz Zaharudin, buat masa ini yang paling terbaik bagi saya untuk menerangkannya.

Krisis kewangan Amerika terjadi disebabkan oleh banyak faktor. kebanyakkan faktor itu boleh dielakkan kalau menggunakan matawang tunggal iaitu emas. Berbanding matawang yang wujud daripada 'thin air' atau /dev/null.

Jualan hutang yang dibenarkan oleh Islam hanyalah jika pada harga yang sama sahaja. 
 
3)       Sistem Islam tidak menggalakkan hutang dan perkembangan industri hutang di luar kemampuan. Namun sistem jualan hutang (debt trading) meningkatkan potensi beban hutang lebih dari kemampuan sebenar. Jualan hutang yang dibenarkan oleh Islam hanyalah jika pada harga yang sama sahaja.
 
Berbeza dengan konvensional yang menjadikan jualan hutang dengan diskaun sebagai trend popular untuk mendapatkan kecairan.
 
Namun demikian, sebahagian besar ulama kewangan Islam di Malaysia membenarkan jualan hak hutang dengan harga lebih rendah dari niali hutang atas ijtihad mereka bahawa yang dijual bukanlah wang, tetapi hak maliah atau hak kewangan. Pandangan ini ditolak oleh majoriti ulama antarabangsa.

Saya kira ianya boleh berlaku jika tidak mengambil langkah yang berhati-hati. Ini kerana di pasaran kewangan Islam juga ada mempunyai produk yang seakan-akan serupa dengan sub prime tersebut. Antaranya ialah bay' Dayn atau jual beli hutang. Maksudnya hutang boleh dijualbelikan atau pindah milikkan atau dipindah tanggungkan kepada pihak ketiga.
 Bukan semudah itu, berkata gunalah sistem kewangan islam untuk terus selesai semua masalah.

Andaikata semua ulamak berpendapat supaya hutang mesti dijualbeli dengan nilai yang sama adalah betul.

Tetap akan timbul satu persoalan lain, bagaimana nak dapatkan nilai yang sama kalau nilai matawang yang digunakan untuk menilai hutang itu berubah?

Hutang Abu bernilai RM 20,000 pada 2001, ketika itu 66 dinar
Ahmad ingin membeli hutang itu RM 20,000 pada tahun ini, tapi nilai itu kini 50 dinar sahaja.

Ahmad patut beli hutang itu pada nilai 66 dinar atau pada nilai RM 20,000 ?

Memang pening kalau nak merealisasikan kewangan islam selagi masih menggunakan wang kertas.

Andaikata penggunaan wang emas direalisasikan, barulah boleh senang kira, Ahmad beli hutang Abu yang bernilai 66 dinar itu sebanyak 66 dinar juga.

Begitu juga pinjaman rumah secara islamik, menggunakan nilai yang diakadkan dalam ringgit.

Andai kata baki pinjaman rumah saya ialah RM 40,000 , tiba-tiba berlalu krisis inflasi seperti Zimbabwe pada matawang ringgit, dan RM 40,000 itu hanyalah harga sebuah basikal. Pasti bank akan rugi.
Parlimen Malaysia pula bersidang untuk luluskan 7 trilion bail out untuk Bank tempatan.

Apa yang saya lihat disini, akad pinjaman mestilah dinilaikan dalam emas dan bukannya matawang fiat.

Mungkin kewangan islam tidak perlu markup sehingga 5 % untuk pinjaman rumah kalau ianya dinilaikan menggunakan emas.

Akan tetapi, nilai emas pula menjadi masalah, beberapa tahun dulu, Amerika telah merendahkan harga emas supaya USD tinggi. Jadi, mahu tak mahu usaha untuk mengembalikan emas sebagai matawang mestilah diutamakan dahulu supaya kewangan islam, lebih islamik apabila akad-akad yang digunakan semuanya berasaskan emas.

Oleh itu, Husam Musa perlu bela kambing. sebagai langkah awal mengembalikan emas sebagai matawang.
 




Berpusing!!!!!!

4 komen

  1. SULAIMAN SABIKAN // 5 Oktober 2008 10:09 PG  

    Secara ringkasnya isunya adalah :-

    a) Apa yang menjadi isu dengan kes bail out terbaru ini adalah, jumlah besar itu adalah wang hasil kutipan dari pembayaran cukai dari seluruh warga USA. Namun malangnya wang cukai yang bayar mereka akan digunakan untuk menyelamatkan beberapa buah syarikat gergasi di Wall Street, sedangkan ramai yang tidak terlibat dengan aktiviti saham dan tidak mendapat faedah secara langsung dari bail-out ini. Inilah yang menyebabkan kemarahan orang ramai. Duit mereka digunakan untuk menyelamatkan si kaya manakala syarikat kecil dan sederhana tiada sebarang bantuan.

    ps: saya suka ulasan saudara. terima kasih, menjimatkan masa saya membuat pemahaman. mudahan Allah "meroyaltikan" ilmu itu.

  2. Tanpa Nama // 6 Oktober 2008 1:11 PTG  

    betul tu sebol.

    tidak semudah itu bercakap, "sistem Islam kan ada."

    tapi apa itu yang dinamakan sistem islam?

    tak pula diceritakan.

    macam mana la Islam nak memerintah. Kita belum bersedia.

    ws.

    Pakdi
    http://pakdi.my

  3. Tanpa Nama // 10 Oktober 2008 8:15 PG  

    You must be talking out of your ass my friend.

    http://www.romm.org/soc_com.html

    Read that link above!

    and if you ask most historians from International Universities, Socialism has been around a lot longer compared to your previous Islamic system.

  4. Tanpa Nama // 10 Oktober 2008 8:16 PG  

    Meant "precious" not "previous"