Alamat blog

Tuan yang Dipertua,

Memandangkan Rangking IPTA kita sering jatuh, Universiti X, telah jatuh daripada rangking ke n pada tahun 2006, kepada n pada tahun 2007.
(letakkan 1001 perbandingan)


Pada masa yang sama terdapat banyak masalah birokrasi bagi pelajar yang ingin memohon ke universiti akibat daripada wujudnya 2 kementerian berbeza.
IPTA itu dikementerian ini, IPTA itu di kementerian itu, Matriks ini dikementerian ini Matriks itu di kementerian itu.

Adalah dicadangkan supaya 3 kementerian , Kementerian Pelajaran, Kementerian Pengajian Tinggi, dan Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi digabungkan kedalam 1 kementerian bernama "Kementerian Pendidikan dan Penyelidikan" tetapi mempunyai 3 menteri seperti sediakala.

Apabila Sains dan inovasi dilakukan diluar IPTA, maka sukarlah untuk menjadikan IPTA tempatan mesra penyelidikan.

Di Negera maju seperti Jerman, dan Sweden, Kementerian pendidikan mereka dikenali sebagai "Ministry of Education and Research".

Manakala di Jepun, mereka menggunakan "Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology".

bla bla bla wawasan 2020 bla bla

Tak perlulah saya teruskan panjang lebar kerana saya bukan Ahli Parlimen




Berpusing!!!!!!

2 komen

  1. Tanpa Nama // 8 April 2008 pada 2:19 PTG  

    payah...depa bukan nak dengar apa yg kita cakap...sbb org plotiknie..depa berfikiran lain....lainlah yg betui22 nak jaga n bekerja utk rakyat,,,,

    tulah masa BERSIH dianjurkan pon...paklah buat tak tahu aja...tup22 biler pru12..baru tau..takkan cikgu22 n pensyarah22 nak kena buat demonsttrasi kot...harap2 kementerian pelajaran..akan jadik lebih cerdik pandai lagi...

  2. Azhar Ahmad // 8 April 2008 pada 3:45 PTG  

    Saya rasa KPM dan KPT perlu ada. Jika ada dua kementerian maka saluran kewangan akan berbeza dan nilainya akan bertambah.

    Bayangkan Jabatan pengajian tinggi dahulu perlu melalui kementerian pendidikan barulah ke kabinet sedangkan bijak pandai banyak di univ..

    eh mana suara bijak pandai kita ya...